Volledige versie bekijken : harde schijf gaat kapot?



Rene H
30 May 2007, 16:44
Hallo

Sinds enkele dagen krijg ik de volgende melding;

WARNING: Immediately back-up your data and replace your harddisk drive. Afailure may be imminent. Press F1 to continue, DEL to enter SETUP. ...

Even rondgekeken op het net leert mij dat de harde schijf het bijna begeeft.
Deze is al enkele jaren oud dus dat zou kunnen......

Ik wil geen risico nemen en een nieuwe plaatsen ipv alles checken.

Wie kan mij helpen hoe dit in zijn werk gaat, zonder al teveel gedoe zodat ik mijn pc weer normaal kan gebruiken.

Een volledige backup is nog niet aanwezig.

1:kan ik met Ghost 10 een volledige backup op dvd zetten?

2:een nieuwe harde schijf plaatsen?

3:en hoe zet ik alles dan weer op deze nieuwe schijf?

Of zijn er andere opties?
Bv nieuwe schijf plaatsen en dan met Ghost de volledige harde schijf naar de nieuwe kopieren?

Waar moet ik op letten en wat moet ik doen en wat is de beste optie?

Alle info is welkom........ graag zsm voordat de schijf het begeeft ahumm

Thx Rene

DjQue
30 May 2007, 16:59
Als je nog plaats hebt in je pc kan je er je nieuwe hd in steken en je gegevens overzetten naar je nieuwe hd. Als je geen plaats meer hebt kan je een backup maken op een dvd of meerdere als je te veel gegevens hebt. Gebruik Acronis True Image, een goed programma.

Rene H
30 May 2007, 17:56
Hoi

ik heb nog plaats in mijn pc...
Maar hoe zet ik de gegevens van oude HD over naar de nieuwe HD?

En start hij dan automatisch op v/d nieuwe HD als ik de oude heb verwijderd?
En hoe zet ik eventueel een backup (dvd`s) van de oude HD weer op een nieuwe?

Graag iets meer uitleg want ben wat dat betreft een beginner

Thx maar weer......

DjQue
30 May 2007, 18:33
1) kopiëren en plakken, zou dat niet gaan?
2) Zorgt dat jou boot materiaal op je nieuwe hd staat (windows ed, ik weet wel niet wat hij allemaal nodig heeft, dit zal iemand anders moeten zeggen).
3) bij het opstarten ga in je bios dmv F2, kan ook DEL of iets anders zijn naargelang je pc. In je bios moet je daar ergens de boot kunnen veranderen (denk laatste tabblad) en zet daar je nieuwe hd eerst.
4) met Acronis True Image kan je dacht ik je backup terugzetten op je schijf.

bellejt
30 May 2007, 19:52
Plaats een nieuwe Hd in je PC bij en gebruik Paragon Drive Copy.Die zet je HD volledig over naar de nieuwe zonder enig verschil.Mag zelfs een grotere HD zijn.Je kreeg hem vorige maand gratis bij Clickx magazine.
Ik heb mijn Hd IDE :cool:van 200 Gb welke verdeelt was in C en D gewoon overgezet naar de nieuwe 320 GB S-ATA zonder enig probleem.Hij behoud zelfs de verhouding op de nieuwe drive.

compuchrisje
30 May 2007, 20:19
Tip 1 van DJ zal nooit degelijk werken, tip 4 wel, op voorwaarde dat je bij het aanmaken van de image ook een bootable CD aanmaakt, zodat je van daaraf kan starten.
Maak voor je documenten en andere data, zoals foto's, evt films en documenten een aparte CD aan of DVD naargelang de hoeveelheid, brandt deze als data-CD/DVD. Zet hierbij ook je backup van je mailprogramma (Outlook of Outlook Express).
Vergeet niet je adreslijst hierbij te voegen, evt stuur je nog resterende mails naar een ander adres van jou, bv hotmail, gmail, yahoo... Als je in het bezit bent van Office, exporteer dan je bestanden naar excel, dit is veel makkelijker om alles terug te importeren. Hoe je dat doet, vindt je in onze handleidingen.
Maak je image van je volledige systeem, beschrijving kan je vinden met Acronis True Image (http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=90) en met Ghost (http://www.minatica.be/tutorials.php?do=file&id=80)in onze handleidingen. Noteer wél het verschil tussen een backup en een image! Je hebt dus nog wel ff wat leeswerk te doen.
Vraag is nu wààr je juist je image wil maken, zijn het DVD's of CD's, is dat geen probleem, zolang je maar eerst start met de bootable CD die je net hebt aangemaakt. Gebruik je een opslagmedium op USB dan is het mogelijk dat die niet meteen bruikbaar is. Laat je de harde schijf zitten, zet ze dan eerst als slave (met jumpertjes achteraan) en de nieuwe op master. Het schema om dit te doen vind je meestal op de gladde kant van de harde schijf. Zorg dat de stekkers van de voeding en die vanaf het moederbord correct en goed zijn aangesloten. Voeding = diverse gekleurde draden, moederbord is meestal een plat lint met een brede platte poort.
Stop de bootable CD als eerste in de drive en stel je Bios in met als eerste opstartmedium de CD-rom. In het Bios raak je door op delete of meestal op de tabtoets te drukken, wees wel snel, want dit moet gebeuren voordat windows begint te laden, dus net na de memory check.
Als de bootable CD je een opstartmenu laat zien, volg je de instructies die je daar krijgt. Denk er nu wel aan dat je oude schijf niet meer de C-schijf is, maar de D. De nieuwe is dus de doelschijf voor je image en zal voortaan C heten.

Rene H
30 May 2007, 20:37
Hoi

kan ik ook een nieuwe HD plaatsen en daar opnieuw windows opzetten?

Dan deze als eerste boot zetten en dan van de oude schijf de gegevens overhevelen?

g_man
30 May 2007, 21:43
Yep...is mss nog de beste manier... je nieuwe HDD erin, windows erop installeren en dan de data die je nog nodig hebt van je oude HDD kopieren en dan de oude "dans la poubelle". :) ;)

Rene H
30 May 2007, 22:06
ok ga ik dat doen v/d week

Moet ik nog wat in de gaten houden mbt. internetinstellingen ed?
Of kan ik met de nieuwe HD en Windows gelijk het net weer op?

Baloeke
30 May 2007, 22:44
Je drivers van je moederbord, zal je ook moeten installeren.
Deze zijn normaal te vinden op een cd die je bij je pc bijkreeg.
Op deze cd staan de drivers voor je grafische kaart, geluidskaart, je driver voor je netwerkkaart

Rene H
30 May 2007, 23:10
dus:

1 nieuwe harde schijf
2 Windows installeren
3 drivers moederbord installeren
4 gegevens van oude schijf overnemen

oude schijf laten zitten?
of eerst oude uithalen en nieuwe plaatsen en daarna weer de oude plaatsen voor de gegevens over te zetten?

g_man
31 May 2007, 08:56
Ik zou de oude los maken (enkel kabel eruit)...de nieuwe erbij, deze installeren en dan de oude terug aansluiten en data over halen. :) ;)