Volledige versie bekijken : herinstalleren laptop



kris_devis
21 May 2007, 17:07
Mijnen buurman wou zijne Medion laptop herinstalleren met windows xp omdat hij enkele progs had verwijderd en xp enkel in veilige modus kon opstarten. Nu heeft hij geprobeerd om de harde schijf te formateren om dan xp terug te installeren wat niet gelukt is. Ik heb geprobeerd hem te helpen maar het enige wat er op het scherm verschijnt met de windows xp cd als bootcd is 'Fout tijdens het laden van het OS'. Wat mij wel lukt is een oude versie van knoppix aan de praat te krijgen. Kan ik eventueel via deze weg op één of andere manier terug windows xp installeren? Al de ander OSen (Ubuntu, dos) die we geprobeerd hebben, werken ook niet, niet via CD of USB.
Heeft er nog iemand een ideetje?

Kokki
21 May 2007, 17:09
Heb je al een andere windows cd geprobeerd?

kris_devis
21 May 2007, 17:14
Bedoel je een andere windows versie of gewoon een andere xp cd?

g_man
21 May 2007, 17:18
Staat de CDrom als eerste boot in de BIOS?

Kokki
21 May 2007, 17:22
Ik bedoelde een andere xp cd.

kris_devis
21 May 2007, 17:25
De CD staat als eerste in de BIOS.
En ik ga het idd eens proberen met een andere xp cd.

Ik laat nog iets weten.

kris_devis
22 May 2007, 22:31
Nu heb ik eens met een andere recovery cd geprobeerd. Hier geraak ik al iets verder. Nu ben ik in DOS mode aanbeland en krijg ik voor de cdrom de drive letter a:.
Hier weet ik niet meer hoe ik er verder windows kan opzetten. Dos mode heb ik geactiveerd via BIOS.

kris_devis
23 May 2007, 09:13
Heb ook eens geprobeerd met een Windows xp cd van een dell (zoals kokki voorstelde). Dit werkt een tijdje. Windows installatie wordt voorbereid, laadt stuurprogramma's en dergelijke. Maar als de eigenlijke installatie moet beginnen dan zette de pc zichzelf uit ??? Is wel een OEM versie mss heeft het daar iets mee te maken.

Kokki
23 May 2007, 17:31
Van een dell? Dat kan een speciale cd zijn. Kan je niet nog een andere cd proberen? Desnoods ergens vanop het internet downloaden, en je eigen key gebruiken.

bolke
23 May 2007, 22:57
IK heb een ander ideetje
heeft je buurman geen herstel cd bij die laptop gekreggen met de mogelijkheid een soort ghost om
alles in de oorsprokelijke toestand te zetten
staat dikwijls een verborge backup op de disk zelf
ik ben nie zekker is maar een gedacht van mij

kris_devis
24 May 2007, 08:41
Ik denk idd dat ik beter eens met een gewone Windows installatie cd kan proberen. Want OEM versies op een andere pc da komt meestal nie goed. ;-)
En bolke, die recovery cd waar ik over sprak in één van mijn voorgaande posts is de herstel cd van de PC zelf. Nu denk ik dat mijne buurman zijn partities zodanig naar de knoppen heeft geholpen dat zelfs de verborgen backup is verdwenen. Als ik nu herstel wil uitvoeren, geeft de pc aan dat hj het bestand retten.exe niet kan vinden wat volgens mij het herstelbestand is van deze medion pc. :-(

compuchrisje
24 May 2007, 21:25
De backup partitie staat zelfs bij een Medion niet in één exe-bestandje hoor. Het is effectief een aparte partitie (zal daar D-schijf zijn, indien geen andere aansluitbare opslagmedia aanwezig zijn). Door de herstel CD te gebruiken zou die juist op zoek moeten gaan naar die partitie, maar als buurman idd nogal grondig tewerk is gegaan, is die dus ver te zoeken.
Ben niet zo goed op de hoogte van het binnenwerk van een laptop, dus 'k weet ook niet of er een batterijtje te vinden is op het moederbord. Indien wél, zou je het een tiental minuten eraf moeten halen (voorzichtig!!!!!!). Nadien terug op zijn plaats zetten, en de pogingen herhalen. Best met een volledige installatie CD, een fix zit er duidelijk niet meer in.

Kokki
24 May 2007, 21:45
ja, er is ook een batterijtje te vinden op het moederbord van een laptop, maar afhankelijk van het type laptop kan je daar soms serieus ver achter moeten zoeken.
De medions ken ik wat dat betreft niet, maar bij de mijne (een Amilo D) heb ik de hele laptop uiteen moeten halen om eraan te komen.

kris_devis
20 June 2007, 10:57
Het heeft even geduurd (ook door examens) maar het is mij gelukt om een windows xp home op de pc te plaatsen.
Wat ik heb gedaan is enkele windows installatie cd's geprobeerd en dan ene gevonden die de disk formateerde. Bij installatie zette de pc zich telkens zelf uit. Als ik andere windows cd's probeerde kreeg ik de error 'NTLDR missing'. Op een mooie dag is de installatie dan toch volledig gebeurd en bij het rebooten heb ik dan de Hd als 1e boot device gezet en voila.
Allemaal bedankt om mee te helpen zoeken naar een oplossing.